tisdag 18 september 2012

Installning

Håhåjaja, måndagen rivstartade med installning av baggarna. När jag gick ut på morgonen för att utfodra lammen möttes jag av baggarna som vandrat hem från sitt bete på morgonen, de hade kommit runt stängslet vid stranden. Lite stressigt blev det då tackorna går i en hage på framsidan och dit ville jag inte att de skulle gå.

Efter lite bök och stök med lamm som sprang genom trådarna och fåraherde ( jag) som gjorde en luftfärd pga av bristande uppmärksamhet bakåt så är dom nu i sin box och vinterhage.
Ganska nöjda med torr halm och hö i krubban.
Jag har ont i baken efter tacklingen, sablar vilken fart han hade Baxe, jag flög som en vante. Tur att jag iallafall hade ett getöga bakåt för annars hade det kunna gå riktigt illa!

Efter jobbet gjorde vi klart i fårstallet, skurade foderbordet, lade ut torv, kalkade och toppade med halm, fyllde på med vatten och mineraler och sedan hämtade jag tackorna nere på vallen där de stod under några björkar och väntade ut regnet.

Det är så kul att se hur ett belåtet får ser ut! Alla bräker/pratar nåt fasligt och ska prova alla faciliteter, tex mineralbaljan och hur saltstenen smakar för att inte tala om genomgång och sorteringen av halmen. Sedan den bästa positionen för att klia ryggen på saltstenshållaren osv. Det är som när vi kommer till ett lyxigt hotellrum och nöjda undersöker sängen, minibaren och hur badrummet är utrustat.

Efter allt ståhej så smakade hö bra till kvällsmat innan alla hittade sina liggplatser för kvällen.
Matte känner sig också nöjd, jag står kvar en stund och lyssnar på mumsandet och regnet som öser ner utanför dörren. En skön avslutning på en lång arbetsdag.

Baxe kollar ut på regnet och tycker förmodligen att det är ganska skönt att vara hemma igen efter semestern.
Såpdoftande foderbord fyllt med torrt ängshö smakar bra.
 
Harald och Baxe väntar på gosaker.

3 kommentarer:

Therese på Granne med Pellgårn sa...

Nöjda djur, det är livet det:)

Christina i Grannäs sa...

Ja, dom får en oro i kroppen, mer och mer, för varje löv som lämnar träden. Sen när dom är installade så lägger sig lugnet tills någon tacka börjar brunsta... Men samtidigt är det ganska skönt att det finns några i denna förvirrade värld som håller reda på årstiderna.
Mina djur går fortfarande ute men snart blir det installning för tackorna och utfodring för baggarna. Mina planer är till helgen men man vet aldrig om fåren planerat något annat ;-)

Annelie sa...

Ja, nöjda djur håller husbonden lugn. Jag oroar mig alltid för något så här på hösten, tex att betet är slut så de går genom stängsel och hamnar på vägen under en lastbil...

Vi har skyndat på med att få stallet färdigt för säsongen. Så skönt att ha det gjort, fast det bara är en vecka tidigare än i fjol. Det tar alltid lång tid att mocka ut ströbädden för oss då vi gör det för hand. Drömmer om ett bättre fårhus just på den punkten...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails