torsdag 7 juli 2011

Stanna upp lite, det går så fort


Mitt i sommaren, allt bara rusar på, växer och frodas. Det gäller att ta sig i kragen och stanna upp och njuta av allt det fina som hör sommaren till. På vår magra gårdsplan har vi världens finaste Blåklocksäng, helt underbar, den blir sakta men säkert större. Vi låter alla blommor gå i frö och klipper gräset runt om. Det här blir jag lycklig av!




Lite planteringar som också är fina, mörkröda Kosmos på sina svajiga stjälkar
trivs i krukan av bildäck tillsammans med solvända. Sedan lite kryddtagetes och där bakom några cypresser och enar som blir fina senare i höst.






I växthuset är tomtplantorna manshöga och fulla med fruktämnen och blommor. Gurkan har vi planterat i stora järnkrukan i år så den är lätt att plocka bort när vi skördat färdigt. Trädgårdsmästaren är i fjällen på sin årliga fisketur, innan han for så band han upp alla plantor, jag behöver bara vattna och lufta. Det går lätt för jag har tackornas vattenkar nedanför växthuset så när jag har fyll det vattnar jag här inne. Ärligt talat så har jag skött vattningen hela säsongen så det är ingen extra syssla bara för att han är borta en vecka. Morgon och kväll vattnar jag.





Baggarna har fått flytta till betet nere vid sjön, nya domäner för de två så de är lite skraja än så länge. Det går en cykleväg alldeles vid stängslet och där är det alla möjliga ekipage som passerar, hundpromenerare, mopeder, fyrhjulingar och travhästar bl a. Trodde nog att de skulle springa hem till sin gamla hage men än så länge håller de sig innaför trådarna. Här vid sjön blåser det bra men när det är vindstilla så är det mycket mygg och knott, så därför har det en egen boda med myggväv att gå in i.


Nu har jag full ös på mitt företag roligt med alla hemvändare och turister, vi har väldigt många norrmän som kommer från Alta, Harstad, Tromsö, Narvik och Kirkenes bl a, för dom är Boden toppen, nära hem om det blir dåligt väder och barnvänlig camping med promenadavstånd in till centrum = mamma och pappa kan ta sig en pils i solen, ingen behöver köra bil.


Kommunen sålde campingen för några år sedan och med de nya ägarna har det blivit en enorm ökning på gästnätter vilket naturligtvis märks hos handlare och caféer/restauranger. Så det är bara att arbeta och vara glad att den norska kronan är så stark och att norrmännen vill turista hos oss! Men just därför måste jag ta mig i kragen och stanna upp, titta mig omkring för att hinna med allt och verkligen njuta av allt det fina.







Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails