tisdag 5 maj 2015

Sneakpeak hos dottern...

Försöker umgås så mycket vi kan med vår nyaste familjemedlem så det blir en del besök hemma hos dottern och Olof. Tillvaron just nu är så olik hur jag levde förra våren då jag var mitt uppe i försäljningen av mitt café och samtidigt laddade för en sista sommar-högsäsong innan jag avslutade det kapitlet. 

Nu kan jag flexa och jobba hemifrån, har inga öppettider som måste passas och kan vara ledig alla helger, det är sådan lyx för mig. Ovant och väldigt annorlunda ibörjan men nu har jag vant mig, det går fort att skaffa sig nya rutiner och vanor. Familjen, gården och fåren är sig lika iallafall. Det här året har varit vikt för omställning av mitt och trädgårdsmästarens liv. 

Det har fått ta sin tid att komma in i nya rutiner men nu när mannen jobbar i sitt gamla företag igen och lammningen pågår känns det nästan som vanligt. Den största förändringen är iallafall att vi blivit mormor och morfar! Det är helt annorlunda mot att få egna barn kan jag upplysa, man kan helt själviskt prioritera den mysiga delen av småbarnslivet.

På bilden ett stickprojektt i mjuk alpacka som min syrra knåpat ihop med sina "egna små händer" (som vi säger i den här familjen när någon är händig) . Lillkillen är så fin i de hemstickade plaggen.

Kök med fyndad loppisbabykorg vid järnspisen, iklädd nytt tyg förstås. Moderna mammor och pappor har liksom förvaringsyta för allt, även små barn :-), sedan är ju den här korgen grymt dekorativ också... och praktisk då den har små hjul och kan dras omkring. Kan sedan användas att samla ihop alla kringströdda leksaker i kom min gamla arbetskompis Barbro på. Då får den hänga med ett tag till efter det att babytiden passerats.

Vardagsrum med babyspjälsäng som dottern men även jag och mina syskon legat i som barn. Som sagt, medan de är små är det praktiskt och behändigt med sov och liggplats nära till hands.
Babykorg med babynest och liten babykille som sover gott! Babynest är (för mig och min generation skulle jag tro) en modernitet. Smart med en vadderad "insats" som kan användas i sängen, soffan, golvet, köksbordet ja över allt där en baby kan ligga utan att trilla ned. Vadderingen gör det ombonat och begränsat medan de är riktigt små. Ser framför mig att våra katter skulle tycka det var ett ypperligt ställa att rulla ihop sig i!! 

2 kommentarer:

Huset på berget sa...

Fina sovplatser han fått lillkillen. Så mysigt med en bebis i familjen.
Kram

Annelie sa...

Hej Anki, ja det är verkligen supermysigt. Mycket kretsar kring den lilla familjen just nu!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails