söndag 1 juni 2014

Grönbete


Kvällen vi släppte på bete, förra söndagen, var perfekt sval och blåsig. Myggfritt så att säga...

Ganska uppenbart vem som är mamma till den här lilla prinsessan.

Krävdes lite övertalning och stödjande närvaro för att få henne med ut i hagen.

Men helst håller hon sig kring mina ben, sötnöten. Nu har det gått en vecka och hon äter gräs som alla andra och kommer när jag ropar annars lämnar hon inte flocken, vilket känns bra. 

Men är vi i hagen så springer hon runt fötterna det lilla charmtrollet. Man kan nästan inte tro att det är samma lamm, då var hon lika hög som nappflaskan nu är hon lika stor som sina kullsyskon.

4 kommentarer:

Mien sa...

Ja, hon är så söt lilla prinsessan. Försöker hon inte följa efter er ut när ni lämnar hagen? Mina hoppar twist i husses elstängsel, även om det har blivit bättre. I början fick jag smyga ut ur hagen via ett snår så de inte skulle se mig.

Äter hon ännu välling? Hur mycket? När och hur slutar du med välling?
Mien

Annelie sa...

Jodå någon gång i början sprang hon mellan trådarna för att få följa med. Jag går iväg när hon är nyäten mätt och upptagen av annat, går med snabba steg bort från flocken, helst åt fel håll, inte hem till stallet eller i deras gångstigar för då följer hon efter. Första gångerna föjde hon med bräkande men nu väljer hon sin flock och tystnar snabbt.

Jag ger flaska morgon och kväll, har slutat med lammbaren,då de andra lammen diar och betar som de ska. Fortsätter nog med två mål ett tag till innan jag går ner till att ge en gång. Har gjort olika med olika lamm. Ifjol gav jag för mycket tror jag, det tog tid för deras magar att fungera med idisslingen, blev helt enkelt för blött och skvalpigt.
Nu har jag dragit ner på mängden lammnäring (3,5 dl morgon och kväll) för att tvinga henne att äta gräs och hö istället och det fungerar bra än så länge. Minst två månader med lammnäring blir det nog.

Anonym sa...

Jo, jag har samma erfarenhet, håller man på med välling så är det svårt att få dem att äta gräs. Och äter de inte gräs så växer de inte lika bra. Tyvärr hinner jag bara ge mina ett vällingmål om dagen nu. Fast de är ganska stora så de klarar väl det. Jag gör precis som du, låter napplammen gå med flocken. Annars får de svårt att umgås med lamm.
Mien

Annelie sa...

Jag tänker också att iår ska jag lyckas med det här lammet så mycket tid som jag la ner på henne i början. Så jag har inte bråttom med avvänjningen. Ifjol gick det för fort och jag hade inte nog med tid att lägga på flaskisarna vilket slutade med att vi tog bort "Pontus" som hade problem med magen hela tiden. Ikväll så fick jag ropa ordentligt på henne då hon var helt upptagen med att beta, ett bra tecken antar jag. Fortsätter hon att växa bra kan det gå snabbt att sluta med vällingen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails