lördag 10 maj 2014

Skrotar i på inomhus, är tolerant och förbereder djurskyddskontroll...

Efter en lång och händelserik arbetsvecka har jag ledig helg, skönt. Efter morgonens stallbestyr tog jag mig tid att sitta ned och bekanta mig med alla lamm i en timme. De är nu så stora och nyfikna att de gärna kommer fram för att kolla vad jag är för en figur, även de mest reserverade. Bra tillfälle att kolla lite på framtida rekryteringar eftersom jag tycker deras tillit till människor är väldigt viktig. Det är besvärligt med osäkra tackor som är skvättiga och skygga, behåller jag en sådan så ska de ha andra egenskaper som är extremt bra.
Det regnar idag så alla djur håller sig inomhus i värmen, även Atle som verkligen inte vill ut när det är regn.

Så vi ska skrota på inne idag jag, katterna och Atle. Annat som får hållas inne i värmen är nästa omgång tomater och paprika. Trädgårdsmästaren är smått irriterad (så meningslöst) på det kalla majvädret. De små plantorna klarar inte kylan i växthuset så vi har mängder med backar stående så här överallt i huset. Det mår dom inte heller så bra av, ränner iväg och blir rangliga i värmen och det klena ljuset som blir trots våra ljusa fönster.

Själv är han på "jobbet" och producerar åt de nya ägarna, kul för honom men lite snopet för mig, jag som tänkte få ha honom hemma mer nu när han är "företagslös" men det ser ut att bli ännu en hektisk plantsäsong för honom.

Jag känner mig som en väldigt tolerant och förstående fru när jag ser mig omkring i vårt hem, där det står sålådor, brätten och backar fulla med diverse planteringar överallt :-). Var sak har sin tid, han har ju i ärlighetens namn låtit mig köra på med får och lamm trots att det inte är hans största intresse precis. Men ska vi odla större mängder så behöver vi en bättre lösning för förkultivering och uppdragning av alla plantor, det ska vara både roligt och hyfsat lättskött att odla... och producera lamm.

Nu blir det förmiddagskaffe i favoritkoppen innan jag ska ut och nappa lamm och ge kraftfoder som mellanmål till tackorna. De håller sig i stallet idag där det är nyhalmat och påfyllt med hö och vatten, rasthagen blir smått slipprig när det har regnat ett tag så de får gärna stå inne med alla lamm.

Jag ska passa på att fylla i checklistan som Länsstyrelsen skickat ut inför deras kommande oanmälda besök hos oss. Har tänkt att de kommer väl till hösten någon gång. Men där fick jag tänka om för igår hade jag ett gäng tjejer på kaféet som var rejält kaffesugna och i behov av att få värma upp sig. Alla i kläder med länsstyrelsens emblem.

Jag var ju tvungen att fråga vad det pysslade med i Boden en sen fredageftermiddag och tänk de var djurskyddsinspektörer som just nu besöker fårbesättningar i Norrbotten. Så det känns som om de kan stå på gården vilken dag som helst, fast det är visst över 150 besättningar att kontrollera i vårt län dvs alla som håller får, många eller få.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails