onsdag 15 juni 2011

Arbetsamt att vara katt, ugglor och sena odlingar...

Våra tre katter jobbar på hela dagarna och nätterna. Det bärs fram sorkar från gårdens alla hörn hela tiden. Här sitter dottern med Tjorv i knät och kollar upp en klo som lossnat.
En fördel med det här sorkåret är ju rovfåglarna, vi har fått ett fint Hornugglepar som häckar alldeles i närheten av vårt hus. Fast trädgårdsmästaren har hela tiden sagt att jag ser fel och det är en vanlig Jorduggla. När jag tillslut hörde ungen sitta och ropa efter mat häromkvällen så blev jag säker men har inte tjatat vidare om det för T är "ornitologen" här hemma.
Så igår fick jag dra på smilbanden när han kommer in efter kvällspromenaden med Atle och erkänner att jag haft rätt hela tiden, det är en Hornuggla, för nu hade han stått så nära så han såg in i ögonen på dom. Hornugglan har nästan kopparröda irisar.

Jag har grejat i trädgårdslandet under kvällarna så nu är jag snart klar, sent blev det med sådder och plantering, precis som förra året. Tänkte där ett tag att jag struntar i det i år, men det går inte riktigt att låta bli. Tror att jag inför nästa säsong ska göra ett planerat avbrott. Jag tänkte att vi ska täcka hela ytan med lumppapp och täcka med ströbädd så slår vi två flugor i en smäll, dödar lite ogräs och förbättrar jorden till en sån där super bra odlingsjord med härlig struktur! Ja det ska jag göra...
Lammen växer så det knakar och är runda och fina, här är några uppe i gårdshagen. Ni kan tro att de här små stenarna är viktiga, här leks det och skuttas och alla ska stå högst upp. När det är race så hoppar hela flocken över i ström, ja de är så fina. Att sitta och titta på deras upptåg är en riktig energikick, slutar med att man bara sitter och ler och känner sig helt nöjd med livet!







Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails