söndag 5 september 2010

Riksbedömning i Norrbotten


Nu har vi varit på vår första Riksbedömning. 17 baggar var anmälda, det är antagligen ganska många för att vara i Norrbotten. Här tror jag de diskuterar tunn stapel.


Vi var hemma på gården hos Anna-Carin som förde protokoll
tillsammans med Josefin.


Mest pälsfår, några x-korsningar (köttproduktion) och så mina finullsalmm.
Josefin som driver fårgård i Piteå tog bilder mellan protokollskrivandet.


Pälsfåren har badats och duschats några dagar innan. Mina killar tog jag med "naturella" så att säga, hyfsat rena när vi lastade dem i morse men ganska skitiga om benen när vi tog upp dem för bedömning, en fick skämmes lite. Nästa gång så ska jag plocka ut dem i en lite hage så de inte står på varann i transporten. Vita lamm är ingen lek, ser fort smutsiga ut om det legat i nedpissad halm.






Det är en stor gård så utrymme finns utan att de kommer i kontakt med varandra.




Det blev godkänt till riktigt bra för alla mina baggar men särskilt för 7:an som är trefödd efter min ledartacka.


Han fick 7,7,8 (R-) på kropp (vilket är bra med tanke på att det inte är köttras) och 5,5,5 på krus, stapel och glans. Just ullbedömningen var alltså full pott! Så trots att han är liten och nätt med sina 38 kg så är han bäst av de tre. Muskedjupet på ryggen var 28.4 vilket också var bättre än de andra två.



Pontus, som är tvåfödd fick också 7,7,8 (R-) på kropp och 3,4,5 på krus, stapel och glans. Vikt 43kg.



Sist var 11:an, som också är trefödd men efter Baxe vår egenrekryterade bagge.
Kropp 7,7,7 (R-) och 3,3,4 på ullen. Men han var tyngst med sin 46 kg.



Lärorikt att höra och se hur bedömningen går till. På kursen som jag gick för några veckor sedan så tittade vi mest på pälsfår och det går inte att jämföra med finull.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails