söndag 13 september 2009

Vi avslutar med några druvor

Kväll hos damerna, betet börjar sina. Vi har en tredjedel kvar av vallen att släppa dem på. Det är bara en hake, den angränsar till bagghagen. Nu ska baggarna slaktas inom 2 veckor men tackorna behöver betet nu! Killarna har stor respekt för elstängslet men jag vet inte om det räcker när det är kvinnlig fägring i närheten. Hur göra, något förslag? Kanske nytt bete till baggarna också? Mer jobb med stolp och tråd... skulle inte tro att trädgårdsmästaren nappar på det nu när han och O ska jobba i skogen


Farsgubben hälsar på, inspekterar Trädgårdsmästarens städning av våra planteringar.

Vi hann med en sväng till Boden Travet som har haft öppethus hela helgen med unghästpremieringar och tävlingar för islandshästar. Travet har en ovalbana för islänningar på mittplanen av banan.
Bra att Bodens kommun nu verkligen satsar på att bygga upp ett hästcentrum. Vi är den häst-tätaste kommunen i Sverige (per capita) så sådana här arrangemang måste gå att göra mer publika. På bilden visas en 2-årig Nordsvensk hingst. Tänk att de mer och mer ser ut som de finska hästarna, mindre kallblodiga menar jag. Unghäst förstås så kroppen är inte färdig ännu.
Här sitter jag med en kopp kaffe och vem sitter brevid tror ni? Atle sprattlen missar inte en fikapaus.

När jag sitter där med min kaffekopp får jag syn på Kastanjen som levt skönt utomhusliv i sommar. Måste ta in den innan den fryser bort. Vattna den lite också, man tappar liksom intresset för sina planteringar när hösten kommer.

Vi har fått jättefina druvor från stocken i växthuset. Tänk att den överlevde vintern! Matta blåa och goda! Druva med blåbärsmak och syrligt och fast skal.



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails