tisdag 18 november 2014

Planer, planer...


Innan vi åkte på vår semester i oktober såg det ut så här utanför fårens vinterhage. Trädgårdsmästaren ordnade några lastbilslass med sand för framtida bruk. Ofta är det så på den här gården att ges ett tillfälle tar man det med tanke på kommande. Sanden är ett sånt tillfälle, den ska komma till användning... så småningom.

Jag har en längre tid velat göra ett mer rationellt boende för våra får. Ladugård i all ära men den är inte kul att mocka ut efter en säsong och lite väl lågt i tak och trångt i slutet på lamningssäsongen. Så ett nytt fårhus har legat högt på önskelistan.

Nu ska jag ta mig i kragen och skissa ner hur vi vill ha det och sedan får vi se. Timringen som vi använder till sommarladugård är flyttad och på den platsen har vi tänkt bygga nytt. Om den nu blir av, drömmen om ett rationellare fårhus har legat och skavt i bakhuvudet en tid. Att jag är lite försiktigt optimistisk hänger ihop med kostnaden helt enkelt. För att kunna göra en riktig kalkyl så måste vi tänka igenom storlek och material, det är där vi är just nu.

Att bygga nytt till en avelsbesättning som är på hobbynivå verkar kanske inte riktigt klokt. Men byggnaden ska ha multifunktion och kunna göras om till maskinhall, det ökar värdet på fastigheten och måste ses som en förbättring för framtiden. Jag har studerat olika rapporter och dokument från både jordbruksverket och SLU. Alla intryck och fakta ska nu bara bearbetas i min skalle för att sedan komma ut i någon sorts ritning som är anpassad till våra behov.
Största utmaningen är att integrera byggnaden i gårdsbilden, nytt och praktiskt med proportioner och material som är genuina och äkta.

Den viktigaste funktionen är rejäl takhöjd med minst en bred port så att vi kan skotta ut djupströbädden med traktor.

Jag har en alternativ lösning på byggnation, det är att bygga ut befintligt ladugård med lösdrift under tak med öppen långsida. Det är inget alternativ som trädgårdsmästaren gillar, han vill hellre bygga nytt. Det kan jag säga är smått förvånande då han alltid (nåja ofta) är den som motsätter sig mina planer för att öka på fårbesättningen. Men vi är iallafall överens om att befintligt "fårhus" är för tungjobbat när man har mer än 4 tackor som var det antal vi hade från början. Den här vintern är det 18 tackor och tre baggar på gården, ett antal som känns lagom än så länge.


Kontoret i dagsljus är ett trevligt arbetsrum som numer är försett med rejäla arbetsytor. Närmast utanför bild har jag plats för symaskinen. Det är tre bord på rad som fungerar som arbetsyta, nygamla bord från tiden med caféet. Enda nackdelen med mycket yta är att man lätt fyller den med pappershögar och fixarprojekt... som aldrig blir fixade. Men att ha varsin dator har sina fördelar och att allt pappersjobb som rör gården är samlat på ett ställe är så skönt.




Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails