söndag 20 maj 2012

Starta växthuset för säsongen

Nu kan vi ta hem lite odlingar från trädgårdsmästarens jobb. Våren är här, det är tydliga knoppar på Sälg, Hägg och Björk, ja allt har börjat grönska. Som vanligt här i Norrbotten går det snabbt. Vi hoppar liksom över det här med lökar som spirar i rabatterna under flera veckor.
Svalorna pilar in och ut i höladan och björkarna är fulla med trastbon. Igår hade vi en flock med Gulärlor på gården, de ser man inte varje år, Sädesärlan och Flugsnapparen har jag inte sett ännu men de kan inte vara långt borta för nu har vi vår!

Växthuset är varmt och gott, i bäddarna har vi grundat med fårskit som legat på stallbacken hela vintern och kompost från gödselstacken. Här ska tomater och chilli få flytta in om några dagar.
I den svarta krukan har vi några morotsprimörer, lyxigt att skörda mjälla och söta morötter innan vi ens planterat ut några i landet. Sedan är det lite kryddväxter som tål svalare temperaturer, salvia, timjan, rosmarin, kryddtagetes mm. Basilika får vänta någon vecka den är så kräsen och gillar inte kyla. Samma med gurkan, den kommer inte in i vårt växthus förrän efter järnnätterna.



Vår vinranka Zilga, har klarat ytterligare en säsong i detta kallväxthus. I år sparade vi en lång ranka som vi tänkt dra upp i taket, och tänk den skjuter skott trots att vi haft kallt med minus 37 grader i vinter.
Det är det här med att komma ihåg att vattna under våren när det blir soligt och varmt här inne, då lägger vi några skopor med snö som får tina och fukta jorden ovanifrån.


Tomater tomater och mera tomater. Ampeltomat och här en vanliga F1 från någon av de stora fröfirmorna, trädgårdsmästaren tog hem planterade och satte inte i någon sticka så just nu vet jag inte vad detta kan vara. Men sin vana trogen så har han ett eget system med färgade stickor och numrerad lista för att hålla koll på sina 35 olika sorter tomater som han säljer i handelsträdgården. Ifjol hade vi närmare 20 olika sorter här inne och det blir nog lika många i år.
Utöver frö från de stora fröfirmorna beställer han alltid frön från Tomatklubben- Åke Truedsson. I år har han bara tagit de sorter där Åke själv har gett omdömet "mycket god" så det ska bli spännande att se om vi har samma smaklökar.

Ha det bra så länge!
/Annelie

4 kommentarer:

Christina i Grannäs sa...

Ser med avund på ert fina växthus!

Idag vid middagen sa jag:
-När jag blir stor ska jag ha ett växthus!
Min man tittade på mig med lyfta ögonbryn.
Varvid jag fyller i:
-Ja ja, ok, just innan jag går i pension ;)

Min önskan är ett växthus, modell större, lite varmare än genomsnittet och gärna kombinerat med hönshus. Eftersom min man endast planterar gran och tall så har han inte riktigt kommit på varför man ska ha växthus ;-)

Annelie sa...

Självklart ska du ha växthus. När det är klart kan mannen sitta myggfritt och varmt doftandes på tomatplantor och blommor när han är färdig med sitt planterande. Säsongen förlängs med en månad på våren och hösten. Skönt är det också att man kan gå in här med arbetsskor och jordiga kläder när man ska ta en fika, det förenklar jobbet på gården.

Anonym sa...

Sädersälor har vi i stugan, träffade de 1 maj.
Man blir så glad av små vår tecken.
Njut av dit fina växthus, jag får drömma om ett.....// Inger

Annelie sa...

Ja man blir glad, våren är härlig, försöker ta det lugnt och njuta också!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails