onsdag 27 januari 2010

Skönt med kollektivtrafik.


Snöstorm idag så jag tog bussen till Luleå när jag skulle besöka min grossist som anordnat en mässa med alla sina leverantörer.


Lul-stan är ett riktigt blåshål. Helt omöjligt att ta sig fram på gatorna nästan. Från norra hamn till södra hamn, rakt genom staden blåser det hela tiden. Lägg till lite mysigt snöfall på det så är det norrbottniska kustvädret komplett.


Lite som i södra Sverige. Fordon som kör fast i packsnön. Bilister i lågskor och tunna jackor som försöker få loss sina bilar.


Jag och dottern mellanlandade på Kulturenshus och tog en fika innan jag sprang vidare till bussen.
Bussen som jag hann med precis (trodde jag) visad sig sedan ha en något oerfaren chaufför som såg till att vi körde fast rejält inne på busstationen, vi kom inte en centimeter, ja mer än nedåt i drivan förstås.
45 minuter senare kom vi iväg. Kaxigt att det var en ung tjej med stor, grosse, bauta traktor som såg till att vi kom loss sedan hon instruerat chaffisen om den dåliga effekten att idiotgasa och spinna hjulen.
-Lägg i driven och håll hjulen i rikting framåt! Nu drar vi, komihåg att bromsa om det släpper så det inte blir en smäll...
Klart, tydligt och busenkelt!



Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails