fredag 1 januari 2010

Nytt år i hagen


I rasthagen är det djupsnö. Tjejerna går på led i de stigar jag skottat och trampat upp åt dem. först misstänksamma till den djupa snön men sedan mer modiga, gör tom glada bocksprång. Motion är bra även för mig, fy vad jobbigt att trampa runt och skotta i djupsnön!


Vi har skilt ifrån baggarna tidigare i veckan. De är i sin egen box och rasthage nu. Tackorna är tillsammans igen efter sin tid i skilda avelsgrupper. Prickis som är ledartacka har haft rejäla fighter med Lotta som inte förstått sin plats. Det var jobbigt att se hur de stångades, herregud vilka smällar! Ingen såg ut att ge sig, det tog en eftermiddag innan det blev ordning och lugnt i flocken.


Det är skönt att kunna gå in till tackorna utan att behöva hålla koll på vad som händer bakom ryggen hela tiden. Mina baggar har respekt för mig men man vet ju aldrig, lite buffliga har de varit och nu på slutet ganska spralliga också.



En av tacklammen hoppar upp på brunnen, det har hon gjort sedan hon var litet lamm.

Idag var det bara 9 minusgrader ute och samma temperatur inne. Passade på att vädra stallet några timmar. Vi har haft dörren stängd alla kalla dagar när temperaturen smugit ned till -27 grader, inne har det då varit varmt och skönt med blygsamma 10-12 minus.

2 kommentarer:

Norra Vildans sa...

God fortsättning på det nya året!
Såg inga ballonger ovanför erat hus vid tolvslaget, kanske de försvann bland allt annat som var i luften över "Torpis".
Jag får också trampa stigar här ute till hundarna för att de ska ta sig ut på gården. Ibland tar jag på snöskorna faktiskt, jobbigt är det. Höres!/S

Annelie sa...

God fortsättning på er också, så ni har överlevt raketaftonen?
Det var mycket fyrverkeri åt Torpgärdan till, tänkte på Nessy då. Atle fick vara inne han var inte så pigg på att komma ut i oväsendet.
Vi ses, är förkyld och rosslig så jag vilar för att orka jobba (snöpulsning var inte så bra):/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails