söndag 25 oktober 2009

Baggarna in.


Södagmorgon i baggboxen, torrt får som får frukost! Igårkväll, efter jobbet, gick jag med kornhinken i täten för våra baggar, från deras sommarhage in till boxen i höladan. Efter lite trixandetrippade de misstänksamt med till sitt nya boende. De har fått sova inne i natt för deras vinterhage fixar jag idag.


Vinter ute disigt och blött med snö på marken, har aldrig satt in innanfönsret i sovrummet så här sent.


Atle har inte bråttom ut i blötvädret, han gillar att ligga i mattes säng och mysa.


Frukost och sedan morgonkaffe, bästa med söndagar när man inte jobbar, att ta det lugnt och planera vad som ska göras innan det blir mörkt (det lät präktigt). När november börjar så ska allt vara klart för vinteridé. Under mörka halvåret händer det inte så mycket på vår gård.


Tjejerna ligger ute med en liten snödriva på ryggarna. Den här hagen har jag plockat ned idag , de får vara i sin vinterhagen nu.
Men de gillar att vara här, igårkväll kl 23.30 när jag gick sista rundan med Atle så låg de här. Inte i sitt ombonade stall utan ute i kalla mörkret. Pjoskiga jag lockade med dem in och stängde för natten, mutade dem med lite hö! Torra och fina var de nu i morse.


Tjorv kollar upp baggarna, eller tvärtom kanske.


Vi är glada fåramatörer så sj-pallar används flitigt hos oss, fast jag har köpt några fårgrindar från LG-produkter, kan bli bra att ha. Snabba på leverans var de, tre dagar efter min beställning via deras hemsida så kom postbilen med hela rasket. Det är bra! Nordpost tog flera veckor i våras.

Harald och Baxe, söta killar som gillar att gosa. Harald har gula plastmärken sina öron. Jag tror jag ska använda sådana på kommande lamm. De syns inte så mycket och numren är lättare att läsa än på metallmärken.


Jag och syrran släpper baggarna i sin hage. Här har de gott om plats plus att det finns kvar grönska, lite frostig men ändå något att pyssla med.
Vi hann med allt som skulle göras utom att sota skorstenarna, men vädret ska bli milt och kanske lite torrare så trädgårdsmästaren kan gå upp på taket utan att rutcha ned.
Sommarstängsel, vattenslangar och vattenkar nedplockat. Bagghuset rivet och halmen utkrattad. Skinnen omsaltade, städat på gårdsplanen och vinterhagar stängda. Pyssel och fix med redskapen, hövågen monterad och dörren ut till bagghagen riggad för vintestormar.
Det som rör fåren är klart för vinter, förutom att vi har baggsläpp kvar men det får bli om 2-3 veckor.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag sa att du borde skriva dagbok för att komma ihåg till nästa år när allt gjordes. Men jag glömde att det här är en dagbok!
Lena

Annelie sa...

Smarting, har ju fårdagboken i pappersformat också.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails