torsdag 14 juli 2016

Ute på betet och kontroller

Ett av årets lamm, svart med grå bottenull. Teckningen är förmodligen tack vare baggens påbrå som är 50/50 gotland och leicester. Det står mitt i en askhög efter en av vårens risbrasor, naturligt kol är bra för fårens magar, jag ser att tackorna gärna slickar i sig av askan och kolet då och då.

 Finulliga lamm med vita krusiga lockar. Allt regnande gör underverk med ullen!

Det här är nere på röjningen vi gjorde klart i vintras och under valborgmässohelgen. Mycket frodig växtlighet av Tuvtåtel och Älggräs, det första ratas och det senare gillas av fåren.

Det finns fortfarande stora ytor med buskar och mindre träd, mycket gott att äta för ett får men enormt mycket mygg och knott.

Vi banade väg in i slyn, tog fyrhjulingen till hjälp för att göra en slinga så de kan ta sig in och ut. Efter några dagars trampande i vegetationen så blir det tydliga stigar och man ser marken. Här ska vi fortsätta att såga ner buskagen för att öppna upp så solen når ned till marken igen. Målet är öppen åker/betesvall.

Lammen har vuxit fint än så länge, den blandade dieten är bra för lammens magar verkar det som.

Vi har haft väldigt varierande väder sedan midsommar, regn och sol om vart annat. Verkar som om det är så somrarna ska bli från och med nu. Jag håller tummarna att alla får klarar den blöta dieten, det brukar bli mycket "komockor" i hagen av detta väder men slydieten verkar hjälpa än så länge.


Vi hade förresten en inspektion från Länsstyrelsen häromdagen. De gjorde tre kontroller samtidigt, Fårpeng, Hotade husdjursraser och Märkning. Fårpengen för "fårvälfärd" är helt ny och dras med lite luddigheter enligt mig vad gäller tidpunkten när vissa saker ska vara noterade och genomförda.

Vi hade t ex inte gjort adekvata (tabell på pappret) foderstater för denna säsong då jag tänkt att det gör jag för hösten 2016. Nu får vi till 1/11 på oss att inkomma med den kompletteringen, så det blir som jag tänkte från början iallafall. Men för deras inspektör blev det en notering om brist/åtgärdas i tillsynsprotokollet.
Trist men inget jag orkar bekymra mig över, sedan har vi ju vårt gamla flasklamm 0099 "Prinsessan" som bara har en öronbricka. Hon ska märkas med ett till örhänge vid installning då får ska ha två... ett i varje öra. Samma med bruna Putte som bara har ett i örat medan det andra ligger i skrivbordslådan och väntar på att knipsas fast.

Vi får väl se vad dessa stöd gör i pengar för vår lilla besättning. Ungefär 75% av EUs stöd berör jordbruket så vi har ju självklart rätt till vår del i Sverige men ibland undrar man ju hur mycket tid det är värt att lägga på administration och den oro som skaver att man ska göra fel.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails