lördag 17 april 2010

Lamningen över för i år!


Torsdag
Greta var sist ut och precis som jag befarat så blev det problem.
Hon har varit bred som en pråm och verkligen pustat och stånkat de två sista veckorna.
Fyrlingar minst, har jag och trädgårdsmästaren sagt till varandra när vi stått i fårstallet och tittat ut över vår lilla hjord. Den här lille kom först helt utan problem.


Efter ett tag när jag förstod att det här inte kommer att gå av sig själv så ringde jag syrran (som precis gjort sig klar för kvällen och skulle sitta i soffan och slappa framför TVn) som kom och hjälpte mig både moraliskt och handgripligt. Lamm nummer två låg fel med ryggen/baken först, när vi fick ut den så var det en död liten ofullgången krake. Sedan satte värkarna igång.




Greta var en riktig kämpe, med lite assistans av oss så pressade hon tillslut ut två levande bagg lamm. Tre levande, rangliga och tunna mirakel blev det. Vi såg till att alla fick dia råmjölk och var torra innan vi rensade boxen på allt "gegg" och fyllde på med ny halm.

Greta var ganska medtagen och låg ned till att börja med men till slut kom hon på fötter. När jag gick in för natten så hade hon tömt vattenhinken en gång och stod och mumsade hö. Alla lammen hade ätit ett antal gånger och tillslut landat under värmelampan.


Här är det den förstfödda som blir putsad och slickad av mamma.

Så var vår första lamning över för den här gången, Många erfarenheter rikare, väldigt spännande och lite jobbigt när man ställs inför nya saker man aldrig gjort förut. Som med allt här i livet.
Jag är inte avskräckt men glad att vi köpte våra får färdiglammade ifjol, så vi har bara haft andragångslammare i år förutom lilla Sally som fick skäcken med lite hjälp från oss.

Idag ska jag försöka ta lite bilder på alla lamm innan vi sätter i alla öronmärken som kommit i veckan från Jordbruksverket.



/Annelie

1 kommentar:

Norra Vildans sa...

Så skönt att alla fårbarn är ute nu. Man vet ju aldrig vad som väntar en innan, dramatik, spänning, sömnlöshet m m. Synd på den lille men ni har ju fått en fin liten lammhög i alla fall.
Tittar förbi framöver!/S

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails