måndag 12 april 2010

Flasklamm.


Den lille som Prickis kidnappade ville varken hon eller mamma Alva ha sedan. De tyckte han var en otäcking, stångade och buffade bort honom i ett hörn. Jag slutade snabbt upp med att ens försöka, det såg väldigt hårdhänt ut. Jag stoppade in honom innanför min jacka så han fick upp värmen igen efter allt han varit med om på morgonen. Råmjölk hade han hunnit dia så det fick bli lammnäring inne i köket istället. Här har han precis somnat med magen full av varm välling.
jag bäddade med handdukar och trasmattor i badrummet, stängde dörren och for till jobbet.


När jag kom hem efter lunchen så var han uppe på benen och försökte hitta spenarna på den stora fyrbenta badkars madamen.


Kissat och bajsat hade han gjort, sedan var det små klapprande steg hit och dit hela tiden med ett evigt bääande.



Atle var väldigt försiktig och konfunderad.


Här vankas mera lammnäring i nappflaska.


Som alla lamm, världens sötaste lilla sockertopp.
Jag har gjort en egen liten box åt honom ute i fårstallet. Värmelampa och mycket halm är den inredd med. Så nu bor han där och ska ha sin flaska var åttonde timme. Idag har det blivit tätare och med mindre mängd varje gång. Men imorgon så blir det enligt Fårboken.
Nattmålet nu klockan 23, sedan morgonmål vi 7.00. Skönt att se hur han kurade ihop sig som en boll i halmen när han ätit sig mätt¨. Bara han blir stadigare så släpper vi honom med de andra lammen.
Nu har vi bara Greta kvar, få se om det blir några lamm imorgon, hon var då helt cool ikväll.




4 kommentarer:

Linda sa...

Hej Annelie !

Vad kul att du har lamm nu och att det verkar ha gått bra för alla, hoppas flasklammet tar sig och blir stadig :) Vem hade du som klippte fåren åt dig ? Ha det bra !

Annelie sa...

Hej Linda, vad roligt att du hör av dig!
Emil Lantto sonson till Kurt Lantto, han bor på Porsön i Luleå. Skönt att slippa klippa själv första gången iallafall sen får vi se hur jag gör. Hur blev det med ditt bygget av klippstol? Alla lamm mår prima så här långt men man vet aldrig. /Annelie

fale artut sa...

Ja, rätt som det är har man flasklamm! Tur att det finns välling!
Tack för erbjudandet om finull.
Klipper ni på hösten?

Annelie sa...

Fale artut, vi klipper höst och vår, så till hösten har vi fin ull, Jag har några säckar från i höstas också som jag inte har sorterat för det blev så he-vete kallt ute (vi står ute i ladan och hanterar den). I år ska det förhoppningsvis bli klippning lite tidigare. Vill du ha så mejla din adress, ska ta fram och se hur den är kanske helt full med boss och fulklipp. Annars får du av kommande hösts ull. Ha det gott så länge/Annelie

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails